Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@10:29:50 GMT

سینماگر چندوجهی و بی‌حاشیه

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۹۱۸۷

سینماگر چندوجهی و بی‌حاشیه

درگذشت سیامک اطلسی را به جامعه دوبلاژ و جامعه هنری تسلیت می‌گویم.

او سینماگری چندوجهی بود، هرچند که عامه تماشاگران او را به عنوان بازیگر می‌شناسند. سیامک اطلسی علاوه بر اینکه هنرپیشه کلاسیک مؤثری در سینما و تلویزیون بود، گوینده خوبی در دوبلاژ بود. صدای او در فیلم «محمد رسول‌الله» مصطفی عقاد به جای شخصیت ولید، برادر هند جگرخوار، جزو صداهای ماندگار در تاریخ دوبلاژ است؛ در کنار بازیگری به دوبله علاقه زیادی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر وقت به واحد دوبلاژ جام جم می‌رفتم او را سراپا شوق این کار می‌دیدم. سیامک اطلسی فقط گوینده و بازیگر نبود. قلم خوبی داشت و قصه‌پرداز خوبی بود. چند تجربه کارگردانی هم داشت که نمونه‌اش «سفر پرماجرا» با حضور مهرانه مهین‌ترابی و فردوس کاویانی است. در این فیلم در حد یک سکانس بازی هم کرد که حضور قابل قبولی بود. کارنامه بازیگری اطلسی کارنامه ای حرفه‌ای و متنوع است که همه جور فیلمی در آن هست از فیلم‌های تجاری تا آثار فیلمسازانی همچون بهرام بیضایی، کیانوش عیاری و... که در آنها خوش درخشید. عامه مردم او را با سریال‌هایش به‌خاطر دارند بخصوص نقش مصطفی در «پدر سالار» اکبر خواجویی که خاطراتش این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود. سریال «عقیق» ساخته حمید تمجیدی از دیگر سریال‌های خوب و خاطره‌ساز اطلسی در قاب تلویزیون است. دیگر سریال خاطره‌ساز او «هشت بهشت» اکبر خواجویی است که سیامک اطلسی یک نقش معمولی را چنان قوت بخشید که در ذهن‌ها ماندگار شد. او نقش عیار را در کنار زنده‌یاد هادی اسلامی، سیروس گرجستانی، خسرو شجاع‌زاده، کاظم افرندنیا، حسین پناهی و... بازی کرد، عجیب اینکه اغلب آنها از بین ما رفته‌اند. نقش حصین بن نمیر در «مختارنامه» داوود میرباقری از دیگر آثار شاخص اطلسی در تلویزیون است. در سریال «معمای شاه» هم به‌خوبی از عهده نقش شاپور بختیار برآمد. علاوه بر این سریال در «پدرخوانده» نیز افتخار همکاری با ایشان را داشتم. در تمام طول کار او را شخصیتی اخلاق‌مدار دیدم. مراوده و تعامل خوبی با گروه داشت. ساعت‌ها راجع به لحظاتی از نقش با هم حرف می‌زدیم. این‌طور نبود که فقط جلوی دوربین برود و بازی کند، برای در آوردن نقش دغدغه داشت. همیشه می‌گفت اول باید با نقش ارتباط برقرار کنم و بعد آن را بپذیرم. روی مهندسی نقش خیلی تأکید داشت.

یک بازیگر، یک نقش


محدثه واعظی‌پور
روزنامه‌نگار

یک) سیامک اطلسی بازیگر بی‌حاشیه سینما و تلویزیون، بازیگری که با «پدرسالار» (اکبر خواجویی) برای مردم شناخته شده، یکی دیگر از هنرمندانی بود که ویروس بیرحم کرونا از ما گرفت. اطلسی که با «آنسوی آتش» (کیانوش عیاری) نشان داد بازیگری تواناست، در همه سال‌های پس از «آنسوی آتش»، در نقش‌های مکمل بازی کرد، گاهی دیده شد و اغلب، زیر سایه حضور بازیگران دیگر، کمتر به چشم آمد. با این همه، همواره محترم و مؤقر بود و این شاید، مهم‌ترین امتیاز کارنامه هنری اوست، بزرگترین و درخشان‌ترین بخش فعالیت حرفه‌ای گوینده و بازیگری که به شهادت نقش‌هایی که بازی کرد، حرفه‌ای بود. در روزگاری که اخلاق و احترام، در جامعه کمرنگ شده و حرفه‌ای‌ها به خود اجازه می‌دهند بواسطه سابقه و رقم دستمزدشان با خبرنگار، همکار و منتقد هر طور می‌خواهند و از دستشان برمی‌آید رفتار کنند، محترم بودن مدالی است که باید بر سینه هنرمندان بااخلاق زد. از این منظر، سیامک اطلسی، به شهادت همکاران و آنهایی که می‌شناختندش، یگانه بود.
دو) «پدرسالار» که اوایل دهه هفتاد تولید و پخش شد، حالا و پس از گذشت حدود سی سال از زمان نخست پخش آن، یکی از نوستالژیک‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی است که بارها پخش شده و هنوز بیننده دارد. در کارنامه زنده یاد اکبر خواجویی، «پدرسالار» یک اتفاق بود و دیگر تکرار نشد، اما این نقطه عطف، مسیر حرفه‌ای کارگردانش را عوض کرد. اگرچه که تا آخر عمر کوتاه او، «پدرسالار» بی‌رقیب باقی ماند. «پدرسالار» قصه‌ای آشنا دارد و مناسبات و روابطی که بر خانواده بزرگ واعظیان در این فیلم حاکم است، امروز بسیار دور از ذهن و قدیمی به نظر می‌آید. اما در دهه هفتاد شمسی و پس از پایان جنگ، جامعه وارد حوزه‌های تازه می‌شد و شکاف نسل‌ها بیش‌از گذشته به چشم می‌آمد. آذر (کمند امیرسلیمانی) نماد بسیاری از زنان و دختران جوانی بود که می‌خواستند معادلات جامعه مردانه را بر هم زده، استقلال کسب کنند. جوانانی که نمی‌خواستند شبیه نسل قبل زندگی کنند و حاضر بودند با بزرگترها، وارد چالش شوند.
سه) از تیم «پدرسالار»، جدا از اکبر خواجویی، محمدعلی کشاورز، نادره خیرآبادی، جمیله شیخی، خسرو شجاع‌زاده، جعفر بزرگی و سیامک اطلسی از بین ما رفته‌اند. کشاورز در بهترین نقش‌آفرینی تلویزیونی‌اش با بازی در نقش اسدالله خان به شهرت و محبوبیت مضاعف رسید. نادره خیرآبادی، سیمای مادر مهربان را برای چندمین بار به دوست داشتنی‌ترین شکل ممکن جان داد و جمیله شیخی که گزیده‌کار و سخت‌پسند بود یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های منفی تلویزیونی را در «پدرسالار» به یادگار گذاشت. خسرو شجاع‌زاده که در سینما به آنچه شایسته‌اش بود، دست نیافت و جعفر بزرگی که صدایی گرم و حضوری دلنشین مقابل دوربین داشت، در «پدرسالار» دیده شدند. عمو مصطفی (سیامک اطلسی) اگرچه مثل اسدالله خان، مغرور و مستبد نبود، اما منفعت خانواده را بر منفعت دخترش ترجیح می‌داد و برادری گوش به فرمان بود. از آن خانواده، از آن جمعِ همیشه جمع، از آن عمارت بزرگ دلباز و سفره‌های رنگارنگ، بسیاری به خاطره‌ها پیوسته‌اند و تنها نام و نقش‌آفرینی‌شان در «پدرسالار» باقی مانده است. یادشان گرامی.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سیامک اطلسی حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۹۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک حاشیه کوچک، کمر استقلال و پرسپولیس را می‌شکند

  کم‌کم به پایان لیگ نزدیک می‌شویم. این رقابت را چطور می‌بینید و چقدر جذابیت‌های لیگ از لحاظ فنی بالاتر رفته است؟
لیگ وقفه‌های بسیار زیادی در این فصل داشت. ما در نیم فصل به یک وقفه ۵۰ روزه خوردیم که می‌توانست هر تیمی را دچارچالش کند. اما با وجود این وقفه‌ها اکنون شاهدیم هفته به هفته اوضاع بهتر می‌شود و تیم‌ها از لحاظ فنی نمایش بهتری دارند. اما باید به این نکته هم اشاره کنم که فاصله فنی بین تیم‌ها زیاد است. شاهد این ادعا فاصله ۲۰ امتیازی بین تیم اول و تیم هفتم جدول است. لیگ قبلا به این منوال نبود و در این ۲۲ سال قدمت لیگ برتر چنین فاصله زیادی را بین تیم‌ها سراغ ندارم. این موضوع نشان می‌دهد تیم‌ها از لحاظ فنی از یکدیگر فاصله گرفته‌اند. برای این موضوع باید آسیب‌شناسی انجام شود.
 
یکی از مدعیان قهرمانی این فصل سپاهان بود که ناگهان از دور این رقابت بیرون شده است. شما این اتفاق را چگونه دیدید؟
سپاهان در شروع این فصل تیم بسیار متحدی بود اما چالش‌های زیادی را هم تجربه کرد. به هر حال تیمی که در کورس قهرمانی قرار دارد و رقیبان بزرگی هم در کنار خود می‌بیند ممکن است با هر چالشی به سرعت دچار مشکل شود. این چالش می‌تواند هم از بیرون باشد و هم از درون. ایجاد هر گونه حاشیه باعث شد سپاهان از صف مدعیان قهرمانی خارج شود.
 
الان جنگ قهرمانی بین استقلال و پرسپولیس است. این جنگ در نهایت به سود کدام تیم تمام می‌شود؟
دو تیم آن‌چنان به هم نزدیک هستند که هیچکسی نمی‌تواند با اطمینان بگوید کدام تیم قهرمان می‌شود. دو تیم از لحاظ کیفی وفنی تقریبا در یک سطح هستند. تفاوت‌های بین دو تیم آنچنان زیاد نیست که بگوییم این تفاوت‌ها باعث می‌شود این تیم درهفته‌های پایانی ببرد و تیم دیگر درهفته‌های پایانی ببازد. اما یک اشتباه کوچک،یک حاشیه جزئی ویک چالش ریزمی‌توانداین تیم‌ها رازمین بزند.هر گونه حاشیه کوچک برای هر یک ازدو تیم‌ استقلال وپرسپولیس کمرآنها رامی‌شکندوقهرمانی رابه تیم دیگری واگذار می‌کند.
 
استقلال و پرسپولیس از لحاظ کیفی نمایش مطلوبی دارند. اما غیر از این دو مدعی قهرمانی کدام تیم را سراغ دارید که نمایش کیفی قابل قبولی داشته باشد؟
چند تیم واقعا از لحاظ کیفی خوب هستند. این تیم‌ها ملوان، ذوب‌آهن والان هم مس رفسنجان هستند که در هفته‌های اخیر واقعا نمایش فنی خوبی داشتند.
 
شما این کیفیت فنی را در تیم‌های پایین جدول هم می‌بینید؟
همان‌طور که گفتم فاصله بین تیم‌ها زیاد است. من برای لیگ‌برتر یک طبقه‌بندی در‌نظر می‌گیرم، در واقع تیم‌های لیگ برتر در چهار طبقه هستند.این چهارطبقه براساس بودجه،سازماندهی، تشکیلات درون باشگاهی و مسائل دیگر است. این موارد فاصله بین تیم‌ها را می‌سازد. سه، چهار تیم در طبقه نخست قرار دارند. درطبقه دوم تیم‌هایی هستند که یک سری محدودیت‌های بیشتر دارند. به همین ترتیب با طبقات دیگر روبه‌رو هستیم.باید اقداماتی اساسی انجام شود تا فاصله‌های طبقاتی بین تیم‌های لیگ‌برتری از بین برود.
 
موضوع دیگر در رابطه با لیگ‌برتر این فصل به مسائل داوری و اشتباهات متعدد در این زمینه برمی‌گردد. به نظر شما این مشکلات در هفته‌های پایانی می‌تواند دامنگیر تیم‌ها به خصوص مدعیان قهرمانی شود؟
اشتباهات داوری در این فصل تاثیرگذار بود اما درفرآیندکلی برای هرتیمی۵درصد تاثیرگذارشد. باید بگویم شاید برخی از اشتباهات در جایگاه تیم‌ها تاثیر گذاشت اما شاید نهایت یک پله آنها را جابه‌جا کرد. تیم‌های حاضر در کورس قهرمانی اکنون شرایط ویژه‌ای دارند. شاهد بودیم چطور اشتباه داوری در الکلاسیکوی اخیر به سود رئال مادرید تمام شد. مبادا که یک اشتباه داوری منجر به تغییر چهره قهرمان شود که در این صورت جنجال به وجود آمده را با هیچ چیز نمی‌شود جمع کرد.

دیگر خبرها

  • یک حاشیه کوچک، کمر استقلال و پرسپولیس را می‌شکند
  • پاکسازی حاشیه پلیس راه رزن از زباله
  • (تصاویر) وضع ناگوار حاشیه‌نشین‌های مرادآباد
  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • آغاز طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیه ای خودرو در اردبیل
  • حکم سینماگر مطرح لغو شد؛ دادگاه مجدد تشکیل می‌شود
  • حکم سینماگر مطرح لغو شد ؛ صدور دستور محاکمه جدید
  • هشدار هواشناسی برای خودداری از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها
  • پس از ۳ ماه حاشیه؛ پای پژو پارس به شورای رقابت کشیده شد
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز